Łożyska wieńcowe (ang. slewing rings), inaczej określane jako wieńce obrotu, występują w różnych urządzeniach spotykanych w przemyśle budowlanym, zwłaszcza w koparkach, ładowarkach i dźwigach. Wśród wszystkich łożysk wyróżnia je zdolność do przenoszenia dużych obciążeń osiowych oraz momentu wywrotowego. To właśnie ta cecha decyduje o zastosowaniu łożysk wieńcowych w maszynach i konstrukcjach, w których zachodzi potrzeba obrócenia znacznego ciężaru.

Objaśnienia:

1. Pierścień wewnętrzny
2. Pierścień zewnętrzny
3. Elementy toczne
4. Separator
5. Otwory montażowe
6. Uszczelnienia
7. Zaślepka
8. Zębatka
9. Smarownica
10. Numer seryjny bądź model wieńca obrotu

Budowa wieńca obrotu

Łożyska wieńcowe wykonywane są z dwóch lub trzech pierścieni, pomiędzy którymi umieszczone są elementy toczne.

Pierścienie obrotu są zaprojektowane z opcjonalną przekładnią (zębatką) wewnętrzną lub zewnętrzną.

Między pierścieniami instaluje się specjalne uszczelnienia o różnych przekrojach których zadaniem jest ograniczenie przedostawania się zanieczyszczeń do środka łożyska. W każdym z pierścieni wykonana jest utwardzona bieżnia po której poruszają się elementy toczne w postaci kulek. Elementy toczne przełożone są separatorami.

Łożysko podczas eksploatacji należy regularnie smarować. W tym celu wyposażone je w smarownice które umieszczone są w pierścieniach.

One Response to “Budowa wieńca obrotu”

  1. Komentator WordPress

    Cześć, to jest komentarz.
    Aby zapoznać się z moderowaniem, edycją i usuwaniem komentarzy, należy odwiedzić ekran Komentarze w kokpicie.
    Awatary komentujących pochodzą z Gravatara.

Skomentuj

You must be logged in to post a comment.