Czynnikiem wyróżniającym wieńce obrotu spośród innych rodzajów łożysk jest możliwość przenoszenia bardzo dużych obciążeń osiowych i momentu wywrotowego. Inne konstrukcje łożyskowe nie potrafią dorównać tym parametrom, jakie osiągają łożyska obrotu. Jednak aby funkcjonowały poprawnie i przez dłuższy okres, należy je starannie eksploatować i systematycznie kontrolować.
Głównie chodzi o okresowe smarowanie łożysk. Zbyt duże tarcie powoduje zniszczenie materiału, co jest oczywiście bardzo niebezpieczne, a po pewnym czasie również kosztowne. Jak często smarować łożyska obrotu? Odpowiedź uzależniona jest od kontekstu – środowiska roboczego, ciężaru, wartości obrotów, pogody, czynników losowych. Przyjmuje się, że należy to robić co 200 godzin pracy, choć urządzenia użytkowane w trudnych warunkach albo korzystające z wysokiej prędkości obrotowej smarować należy co 70 godzin pracy.
Równie ważną czynnością jest monitorowanie luzu pojawiającego się w trakcie pracy maszyn wyposażonych w łożyska obrotu. Postępujące zużywanie się bieżni, do którego prędzej czy później dojdzie, sprawia, że liczba aktywnych elementów tocznych, tj. tych przenoszących obciążenie, zmniejsza się. Tym samym trwałość łożyska również staje się mniejsza.
Należy też systematycznie, co określają normy, dokonywać kontroli stanu dokręcenia śrub, gdyż pod wpływem nacisku luzują się i mogą spowodować uszkodzenie układu.
House Machinery Parts. Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu.
Zamówisz u nas długowieczne wieńce obrotowe do Komatsu, Caterpillar czy Volvo. Prosto z fabryk, w najniższych cenach, w najkrótszym terminie.